Onze mensen moeten na de reorganisatie écht anders gaan werken. Ze moeten eerder aan tafel komen bij hun interne klanten een beter advies maken en dat veel beter kunnen verkopen.
De aanpak
Naar aanleiding van eerdere (niet al te positieve) ervaringen met trainingsprogramma’s (“het bleef allemaal te vaag”), zijn we direct aan de slag gegaan met het vergroten van de vaardigheden. Hoe stel je je voor aan tafel bij de klant? Hoe krijg je alle informatie die je nodig hebt voor een goed advies boven tafel? Hoe achterhaal je wat de klant écht belangrijk vindt? En hoe bied je je advies dan zo aan, dat de klant het meteen wil gaan uitvoeren? Pas in een later stadium zijn we aan de slag gegaan met ‘Wat is het dat jij doet dat de klant jou nu niet aan tafel vraagt?’. Om het nieuw aangeleerde gedrag te verankeren.
Het resultaat
“Het was mooi om te zien dat, ondanks de eerdere negatieve ervaring, medewerkers na de eerste trainingsdag vol enthousiasme terugkwamen. “Wat goed dat het zo aansluit bij onze dagelijkse praktijk” was een veel gehoorde reactie. Door de pragmatische en creatieve manier van trainen, de veilige omgeving en een inhoud die prachtig aansloot bij de gewenste ontwikkeling, is het team enorm gegroeid. Aan de ene kant vol handvatten om hun adviesrol optimaal op te pakken en aan de andere kant bewust van hun eigen kracht en in staat tot zelfreflectie. Dit was echt de basis waarop het team, maar ook iedereen als individu kon groeien ”. Wim Peters, Manager Communicatie Gemeente Den Haag
De referent
Wim Peters, (070) 3539794